Delegera uppgifter som chef

Som chef har du ofta ett späckat schema för att hinna med allt som ska göras. En av dina uppgifter är att få dina medarbetare att känna glädje och motivation till sitt arbete. Genom att delegera arbete åt dina anställda så får du en bättre arbetsmiljö för dig själv och din personal får känna utveckling och medansvar för företagets utveckling.  Delegera står för att lämna över beslut på någon annan.

Genom att delegera så får du din personal att växa och bli mer kompetenta i sin yrkesroll. En medarbetare som får förtroendet att ta beslut blir mer fokuserad på att nå bästa resultat för företaget. Och du som chef får mer tid att fokusera på din roll som chef, att styra företaget i rätt riktning och säkerhetsställa att det sker.

Att tänka på vid delegering

  • Om du känner dig osäker på din medarbetares kompetens så börja med mindre uppgifter som dem förmodas klara av.
  • Var noga med att förklara i detalj vad som förväntas av din medarbetare, vad som ska göras, vad det får kosta och när det förväntas vara klart.
  • Tänk också på att följa upp delegering med ett samtal. Positiv och negativ feedback är viktig för den anställda ska tillgodogöra sig den kunskap som delegeringen gett.