Förpliktelser som chef




Att vara chef innebär många förpliktelser. Som chef har du ansvar för det företag, den avdelning eller den myndighet du företräder.

Du måste leverera och visa upp goda resultat.  En chef får inte vara rädd för att konfrontera personalen om den inte gör sitt jobb och inte uppfyller de krav som ställs, men en chef ska inte agera diktator och lägga sig i varje detalj i det dagliga arbetet. Företaget eller myndigheten måste ha kompetenta medarbetare som får uppmuntran när det är tufft och beröm när det går bra.

Tiden är förbi då en hårdnackad chef likt en diktator styrde och ställde och gav sin personal utskällningar vid varje misstag.  Det är möjligt att denna tid inte är över i alla företag, men den moderna chefen måste kunna delegera och lita på sin personal, både för sin egen skull, personalens skull och för företagets skull.

Här följer exempel på två mycket olika strategier som en chef kan använda sig av.

Exempel 1

I det första exemplet vill jag berätta om en bekant som arbetade på en restaurang där personalen trivdes bra.  Lönen var rätt usel och arbetstiderna likaså (de jobbade trots allt i en restaurang), men de hade ”frihet med ansvar”, det vill säga att deras chef litade på att personalen gjorde sitt jobb. Restaurangen gick bra och gästerna trivdes.

Efter ett ägarbyte fick personalen en chef som bestämde allt in i minsta detalj. Trots att han inte hade någon erfarenhet av restaurangbranschen och matlagning bestämde han, inte kocken, vilka maträtter som skulle finnas på menyn. Flera av maträtterna tog alltför lång tid att tillaga för att serveras på en restaurang ansåg kocken, men chefen ignorerade hans argument.  Detta resulterade i att gästerna ibland fick vänta i 45 minuter på sin beställning trots att restaurangen nästan var tom, vilket ledde till missnöje hos gästerna.

Chefen gjorde flera fundamentala misstag. Han styrde företaget med en järnhand, tog inte vara på den kompetens som fanns och litade inte på sin personal.  Resultatet blev ett misslyckande. En efter en sade personalen upp sig och ny oerfaren personal tog vid och gästerna skingrades.

Exempel 2

Det andra exemplet är taget från min tid på en redaktion på SVT.  Jag arbetade som planeringsredaktör på Studio 24 som var ett nyhets- och samhällsprogram. Redaktionen hade morgonmöte varje dag och redaktören bestämde tillsammans med mig, journalisterna och programledaren vad som skulle göras under dagen. Redaktören hade naturligtvis alltid sista ordet. Han var trots allt chef.  Efter mötet arbetade alla efter den överenskomna planen och gjorde sitt jobb. Redaktören och jag, som hade ansvaret för att personalen skulle hinna bli klara innan sändning,frågade regelbundet journalisterna och programledaren hur långt de kommit. Om någon körde fast och behövde hjälp gav jag assistans.

Resultatet var lyckat. Sändningarna blev lyckade och vi levererade i tid. Många stora programledare på SVT tyckte alltid att det var kul att arbeta på Studio 24 för att det var en härlig redaktion.

Här gjorde redaktören och jag rätt. Istället för att leda redaktionen med en järnhand tog vi vara på den kompetens som fanns och litade på vår personal.

Som chef har du ett tungt ansvar. Om företaget går omkull eller ett projekt faller så är det ditt ansvar. Du kan inte skylla på din personal. En bra ledare ser till att ha en självgående och entusiastisk personal, men det är du måste se till att ni lyckas. Det är ditt jobb. Du ska inte försöka vara kock eller videoredigerare eftersom du inte är anställd som kock eller videoredigerare. Du är anställd som chef. Dina egna arbetsuppgifter blir lidande om du inte klarar av att delegera på ett effektivt sätt. Du ska göra det som du är bäst på, dina anställda ska göra det som de är bäst på.

En chef ska leda sina medarbetare och se till att jobbet blir gjort.




Läs mer om Chefskap, Planering och Målstyrning av Jontz - November 11th, 2010.
Nyckelord: , , ,

Diskutera